20.05.2024г.
В света на финансите и икономиката промените никога не престават да ни изненадват. От пристигането на първите банки в древността до появата на дигиталните валути и онлайн платформи, индустрията постоянно се развива. В наши дни една от най-значимите тенденции, която формира бъдещето на кредитирането, е използването на изкуствен интелект (от английски – artificial intelligence AI) и други технологични иновации.
В последните години изкуственият интелект е станал изключително актуална тема, особено във финансовия сектор, където влиянието му става все по-забележимо. Днес ще разгледаме как развитието на финансовите услуги зависи от напредъка на технологиите, особено изкуственият интелект, който вече работи в някои кредитни и банкови институции.
Дигиталните технологии непрекъснато преобразяват финансовия сектор. Въпреки че този процес понякога може да предизвика затруднения, дигитализацията и новите платформи значително опростяват работата на фирмите, които предоставят кредити, финансови услуги и продукти в тази област.
Той се изразява в способността на машина да проявява интелектуални умения като мислене, съобразяване, планиране и създаване. Във финансовия сектор този вид технология се развива бързо. Можем да дадем пример с картовите терминали, мобилното и интернет банкиране от миналото. Едно от предимствата на внедряването на тези финансови услуги е улесняването на начина, по който извършваме плащанията си.
Те ни позволяват да ползваме онлайн банкиране, да вземаме бързи онлайн кредити и други. След развитието на всички тези услуги се появява нуждата от по-лесен и удобен начин за предоставяне и получаване на финансови услуги, което отваря вратата за развитието и все по-широкия спектър на услуги, които може да предложи изкуственият интелект. Първите забележими иновации в тази област са така наречените чатботове.
Чатботовете са софтуерни програми, които автоматично реагират на запитвания от потребители, създавайки усещането, че комуникираме с реален човек. С нарастващата необходимост във финансовия сектор за бързи отговори на запитвания, използването на приложения с вградени интелигентни технологии става предпочитано решение. Със сигурност все един от нас поне веднъж е попадал на подобна технология в интернет сайтовете. Може дори да не сте разбрали, защото чатботовете вече са толкова усъвършенствани, че понякога дори не можем да направим разлика между истински човек и чатбот.
Има такъв чатбот, изграден изцяло в България, който може да провежда диалози, да отговаря на различни въпроси и в момента се развива към статут на обширен финансов съветник - робот. Неговата основна цел е оптимизация на бизнес процесите и борба с измами или пране на пари. С използването на различни технологии, чатботът се превръща в мощна система, която може да анализира информация и да разбира нуждите на конкретния потребител, предлагайки съответни отговори. Това е голямото предимство на изкуствения интелект, използван във финансовите среди – банковия сектор, компании за бързи кредити и други.
Едно от предимствата е, че изкуственият интелект може активно да участва в продажбите, маркетинга на нови услуги и последващата им поддръжка. Кредитните фирми и финансовите институции извличат голяма полза от инструментите за изкуствен интелект, които им помагат да обработват и анализират големи обеми от данни значително по-бързо, отколкото би било възможно без тях. Бързите резултати са от съществено значение за клиентите, особено когато става въпрос за услуги като бързи кредити и банкови трансакции. С помощта на изкуствения интелект, те получават висококачествено 24/7 обслужване.
Технологиите като машинно обучение и невронни мрежи ще позволяват на финансовите институции да анализират големи количества данни с невидима за човешкото око скорост и прецизност. Това позволява по-бързо и ефективно вземане на решения за кредитиране, което е от съществено значение както за клиентите, така и за кредиторите.
Друга важна възможност, която изкуственият интелект предлага, специално в областта на бързите кредити, е способността да подобри работата на отдела за обслужване на клиенти. Той може да определи каква сума би било подходящо да се одобри на клиент, който желае да вземе кредит и как да разпредели тази сума, така че погасителните вноски да не увеличат месечните му разходи.
Освен подобрените услуги, значителното намаляване на разходите е още едно предимство от въвеждането на изкуствения интелект във финансовия сектор. Изследвания показват, че чатботовете с възможности за обработка на естествен език са намалили разходите за обслужване на клиенти във финансовия и здравния сектор с огромната сума от 8 милиарда долара само до 2022 година.
Използването на умни технологии и развитието в сферата на изкуствения интелект може да служат като основен инструмент за идентификация и потвърждаване на самоличността на клиент, като се включват разпознаване на реч, изображения, почерк и други аспекти. За финансовия сектор, особено за компаниите, предлагащи пари на заем, това представлява изключителна полза. Чрез разпознаване на лицето на кандидата за кредит се повишава нивото на сигурност и идентификация, като се предотвратява злоупотреба и измама, ако някой се опита да извърши манипулации с чужда или открадната самоличност.
Точно затова работата с изкуствения интелект във финансовия сектор е от огромно значение за откриването на престъпления, свързани с банкови, кредитни и финансови услуги. В момента подобни престъпления се проследяват чрез компютърни системи, но този метод не е достатъчно ефективен, за разлика от употребата на високотехнологичен изкуствен интелект, като например чатботове.
Може да се каже, че вече някои от компаниите за бързи кредити използват част от възможностите на изкуствения интелект. Предлагането на кредити изцяло онлайн е един такъв пример. Какво имаме предвид? След като попълниш формата за кандидатстване, всичко се случва през твоя смартфон и на твоя email.
От попълването на заявка, през становище дали си одобрен за заема, до подписване на самите документи и получаване на парите по банковата ти сметка. Това също е вид изкуствен интелект, макар да е толкова естествено за нас, че да не го забеляваме и да не го отчитаме като такъв.
Ако се замислиш все повече услуги и продукти поддържат тази функция. Дори прахосмукачките роботи, които вече много хора има в домовете си, работят на базата на изкуствения интелект, така че да могат да „видят“ дали пред тях има препятствие или не.
Въпреки че изкуственият интелект и технологичните иновации представляват огромен потенциал за подобряване на процеса на кредитиране, те също така поставят и редица предизвикателства. Едно от най-големите предизвикателства е свързано със защитата на личните данни и сигурността на информацията. С увеличаването на използването на AI (изкуствен интелект) и събирането на големи количества данни, нараства нуждата от все по-защитени процеси за онлайн кредитите.
Бъдещето на кредитирането е свързано с използването на изкуствен интелект и други технологични иновации. Все пак ще минат няколко години преди всичко това да бъде възможно и настъпването на тези процеси ще става поетапно. Така и клиентите и самите институции ще могат да навлизат лека по лека в процеса по дигитализация.
AI не само улеснява и ускорява процеса на кредитиране, но и предоставя възможност за персонализирани финансови услуги и по-голяма достъпност до кредити за различни клиенти. Въпреки това, за да се реализира пълният потенциал на тези технологии, е от съществено значение да се намери баланс между иновациите и защитата на личните данни и сигурността на информацията. Само по този начин можем да гарантираме устойчиво и ефективно развитие на кредитния пазар в бъдеще.
19.06.2020г.
Smart home или как да направим дома си по-удобен?
Smart home или още наричани "умни" домове, навлизат все по-настоятелно в живота ни. Разбери кои са най-често използваните устройства, с които да дигитализираш дома си, така че да го направите по-удобен и по-комфортен!
Виж още
20.01.2023г.
Как да използваме разумно бързите кредити?
На всички ни е ясно, че бързите кредити не се славят с особено добра репутация.Точно, заради това днес ще ти дадем няколко съвета за това как да използваш бързите кредити разумно.
Виж още